Educatief Kinderproject 2012

  • 1 mei 2012
  • 3 min leestijd

Opnieuw een feest

Ook dit jaar kunnen we terugkijken op een project dat in alle opzichten geslaagd mag worden genoemd. Niet alleen voor de organisatoren – het Haags Orgel Kontakt – en de betrokken leerkrachten, maar zeker ook voor de kinderen die deelnamen aan de lessen in de klas en de daaropvolgende excursie in de Kloosterkerk. En vooral dat laatste is mooi om te ervaren: daar doe je het immers voor.

Leren en ontdekken

Opnieuw viel op hoeveel de kinderen hadden opgestoken van de lessen in de klas, gegeven met behulp van het boekje “Muziek uit een gebouw – het orgel” en de bijbehorende werk- en antwoordbladen. Er werden soms zeer gerichte vragen gesteld en veel goede antwoorden gegeven op de vragen van organist ‘meneer Jos’ (Van der Kooy) bij het orgel en ‘meester Henk’ (Barnhard) bij de orgelpijpen en het demonstratieorgeltje in de crypte.

Het was spannend om zelf te ervaren wat de hoofdpersonen uit het lesverhaal hadden meegemaakt. En natuurlijk was het ‘vet gaaf’ om zelf op zo’n groot orgel te mogen spelen en te ontdekken hoe het instrument werkt. Wat gebeurt er als je een toets indrukt? Hoe komt de orgelwind via een ventiel in de pijp? Wat doet een register en hoe werkt de sleep? Zo werd spelenderwijs duidelijk hoe muziek maken op een orgel in elkaar zit – en hoe je samen muziek kunt maken.

Indruk en beleving

Ook de akoestiek van de kerk maakte indruk. Niet alleen het orgelgeluid, maar ook het effect van stilte na een gezamenlijke kreet: “Horen jullie hoe lang het geluid blijft hangen…?”

Het zijn intensieve ochtenden wanneer 55 tot 60 kinderen langskomen – vaak vol verwachting en spanning. Maar het is een feest om te zien hoe open zij staan voor alle indrukken en hoeveel ze meenemen. En als ze je na afloop ook nog komen bedanken, weet je waar je het voor doet.

Organisatie en dank

Ook in 2012 werd het lesproject gedragen door Nigel Lamb, Jos van der Kooy en Jannie en Henk Barnhard. Het contact en de coördinatie met de scholen lag bij het Koorenhuis, Centrum voor Kunst en Cultuur in Den Haag.

Dank gaat uit naar orgelbouwer Flentrop voor het beschikbaar stellen van het demonstratieorgeltje en de orgelpijpen, en naar de koster van de Kloosterkerk voor de ondersteuning. Het project kon ook in 2012 rekenen op financiële steun van de Gemeente Den Haag, het Lydia Vroegindeweij Fonds (onderdeel van het Prins Bernhard Cultuurfonds), Stichting Boschuysen en de Debman Foundation.

Het idee, de lesmethode en het lesmateriaal zijn ontwikkeld door het HOK (Henk Barnhard).

“Volgend jaar weer, meneer?” vroegen niet alleen enkele leerlingen, maar ook een leerkracht.
Wat ons betreft: maar al te graag.