Internationaal Orgelfestival Grote Kerk Den Haag 2011

  • 1 augustus 2011
  • 1 min leestijd

Ook in 2011 zal op 20, 23, 24, 25 en 27 augustus het Internationaal Orgelfestival Grote Kerk Den Haag plaatsvinden. Ook dit jaar zullen befaamde organisten uit binnen- en buitenland plaatsnemen achter de speeltafel van het Metzler-orgel.

Dit imposante orgel, met zijn 50 registers, verdeeld over drie manualen en pedaal, werd 40 jaar geleden opgeleverd door de bekende orgelbouwer Metzler uit Dietikon (Zwitserland). Onlangs heeft het orgel door deze firma een algehele revisie en schoonmaakbeurt ondergaan en zal het weer in hernieuwde luister stralen.

Tijdens de concerten op genoemde data kunt u luisteren naar:

Aarnoud de Groen (Bethlehemkerk Den Haag)
Cor Ardesch (Grote Kerk te Dordrecht)
Stephen Tharp (New York, USA)
Ben van Oosten (Grote Kerk Den Haag)
Lydia Sourial (Lyon, Frankrijk)

Op de lessenaar staan werken van onder anderen Johann Sebastian Bach (1685–1750), Felix Mendelssohn (1809–1847), Franz Liszt (1811–1886), César Franck (1822–1890), Johannes Brahms (1833–1897), Alexandre Guilmant (1837–1911), Sergej Rachmaninov (1873–1943), Jehan Alain (1911–1940), Denis Bédard (1950– ), George Baker (1951– ) en Enrico Pasini (1961– ).

Het jubilerende Metzler-orgel zal dus op vele wijzen tot klinken worden gebracht. Alle reden om te komen genieten van deze gerenommeerde organisten op het machtige orgel in de schitterende ambiance van de Grote Kerk.

Alvast veel luistergenoegen toegewenst.